Volvo och Daimler går ihop om framtidens mjukvaruplattform

88508cffec46e439_webb.jpg.
Det nya samriskbolaget Coreturas nye vd Johan Lundén flankerad av koncerncheferna Martin Lundstedt och Karin Rådström.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-18

DIGITALISERING & IT

Med en ny mjukvarudefinierad fordonsplattform vill Volvokoncernen och Daimler Truck omvandla den kommersiella fordonsindustrin och etablera en ny branschstandard. För detta ändamål har fordonstillverkarna nu bildat ett samriskbolag, som fått namnet Coretura.

 

Efter att ha tecknat bindande samriskavtal den 28 oktober 2024 har Volvokoncernen och Daimler Truck nu fått alla nödvändiga myndighetsgodkännanden för det nya företaget Coretura AB. Verksamheten sparkades i gång tidigare denna månad.

– Det här är ett stort och verkligen spännande steg – inte bara för oss, utan för hela branschen och våra kunder. Tillsammans startar vi den digitalt drivna framtiden för lastbilar och bussar, vilket i slutändan kommer att göra kommersiella fordon smartare, mer uppkopplade och effektivare än någonsin, säger Karin Rådström, vd och koncernchef för Daimler Truck.

Martin Lundstedt, vd och koncernchef för AB Volvo, menar att det rör sig om banbrytande teknik och innovationssamarbeten som lägger grunden för en ny era inom uppkoppling och effektivitet i branschen.

– Den här satsningen understryker inte bara vårt engagemang för att vidareutveckla våra produkter utan också viljan att bana väg för hållbara och intelligenta transportlösningar, säger han.

Coretura ska ledas av en ledningsgrupp med fyra medlemmar, två var från aktieägarna. Vd är Johan Lundén som tidigare ansvarat för strategisk produktplanering, projekt- och innovationsledning inom Volvokoncernen.

Bolagen skriver att Coreturas uppdrag är att bygga den ”icke-differentierande kärnan”, en standardiserad och öppen mjukvarudefinierad fordonsplattform och ett dedikerat operativsystem för kommersiella fordon. 

Coreturas verksamhet omfattar även specifikation och upphandling av centraliserade högpresterande styrenheter som är avsedda för kommersiella fordon och som kan hantera stora mängder data. Det ska göra det möjligt att frikoppla utvecklingscyklerna för både programvara och hårdvara, så att slutkunder kan köpa och uppdatera digitala applikationer trådlöst. 

Coretura kommer till en början ha 50-talet personer anställda, för att sedan stegvis växa. Bolaget siktar på att lansera sina första produkter i fordon i slutet av decenniet.

Investeringsnivån är hög från Volvokoncernen och Daimler Truck, som vardera åtar sig att investera ett ”tresiffrigt miljonbelopp” under de kommande fem åren för att säkerställa framgången för Coretura. Bolagen förblir i övrigt konkurrenter och kommer fortsätta att differentiera sina kompletta produkt- och tjänsteerbjudanden, inklusive respektive digitala lösningar.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

iStock-2095437139.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-27

Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock Våren 2024 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Läs mer
Hero.

DRIVMEDEL 2025-07-02

Test Låst Content

Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.   Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.

Läs mer
iStock-1287658922.jpg.

INFRASTRUKTUR 2025-06-26

Regeringen utreder alternativ finansiering av transportinfrastruktur

Regeringen har gett en särskild utredare i uppdrag att titta på alternativa former för organisering och genomförande av statlig transportinfrastruktur. Syftet är att infrastrukturinvesteringar ska kunna genomföras snabbare och mer kostnadseffektivt. I senaste infrastrukturpropositionen gör regeringen bedömningen att alternativa finansieringsformer för transportinfrastruktur bör prövas om de kan leda till ett snabbare eller mer kostnadseffektivt genomförande, eller att fler objekt kan genomföras inom en viss tidsram. Nu ska alltså alternativa former av organisering och genomförande av infrastrukturinvesteringar utredas, inklusive hur dessa kan implementeras i Sverige för att skapa förutsättningar för ökade effektivitetsvinster och ett snabbare genomförande av infrastrukturinvesteringar. – Regeringen satsar stort på transportinfrastruktur och bedömer också att det finns skäl att undersöka alternativa former för hur infrastrukturprojekt kan organiseras och genomföras, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson. Utredaren ska bland annat:analysera legala förutsättningar för vilka delar av infrastrukturprojekt som kan genomföras i bolagsform, analysera organisation, ersättningsmodell och lämpliga objekt för offentlig-privat samverkan (OPS), analysera genomförande av investeringsobjekt i bolagsform, och lämna förslag om uppföljning och utvärdering. Regeringen gör också bedömningen att det under kommande planperiod bör genomföras investeringsobjekt som projekteras och byggs av någon annan aktör än Trafikverket, till exempel genom offentlig-privat samverkan (OPS) eller genomförande i bolagsform. Utredare är Claes Norgren och uppdraget ska redovisas senast den 15 december 2025.

Läs mer