Lagar & regler

iStock-2214597017.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-06-19

Fängelse för Think Pink-vd

Fariba Vancor, eller Bella Nilsson som hon är mer känd som, döms av Södertörns tingsrätt till sex års fängelse för de omfattande miljöbrott som begåtts inom ramen för avfallsverksamheten Think Pink. Ytterligare nio personer döms till kortare fängelsestraff.Think Pinks sophantering har beskrivits som det största miljöbrottet i svensk historia. Under flera år har tusentals ton avfall flyttats runt, deponerats och grävts ner och orsakar stora miljöskador. Think Pink har haft verksamhet i ett flertal svenska kommuner, bland annat Västerås, Eskilstuna, Laxå och Norrtälje. Tingsrättens dom uppges vara på omkring 700 sidor, vilket ger en fingervisning av hur omfattande målet varit. Hela förundersökningen består av omkring 50 000 sidor. Förutom Fariba Vancor har ytterligare 10 personer omfattats av åtalet. De övriga huvudåtalade har av rätten beskrivits som en produktionschef, en ”avfallsmäklare”, en platschef, en näringslivsprofil samt en miljökonsult. Totalt dömer tingsrätten tio personer, men friar den så kallade näringslivsprofilen Leif-Ivan Karlsson som tidigare var vd för företaget. Fyra av de huvudåtalade döms till fängelse för grova miljöbrott, och de sex övriga döms för miljöbrott (av normalgraden). Hårdast straff får Fariba Vancor själv. Hon döms till sex års fängelse för 19 fall av grovt miljöbrott. De övriga huvudåtalade får straff på mellan två och fyra och ett halvt år. Ytterligare två personer av de övriga åtalade döms till fängelse. Rätten har enligt ordföranden Niklas Schüllerqvist prövat var gränsen för en bristfällig och felaktig avfallshantering övergår till att vara ett miljöbrott. Där har rätten tittat på dels vilka regler som kommunen satt upp, dels i vilken grad gifter har släppts ut. Rätten kom fram till att brott har begåtts i avfallshanteringen på 19 av de 21 utpekare platserna, och att det rör sig om grova miljöbrott. – Avfallshanteringen har dessutom medfört betydande olägenheter för närboende vad gäller buller och damm och andra svårigheter, säger Niklas Schüllerqvist som också beskriver verksamheten som ett pyramidspel. – Problemet har huvudsakligen bestått i att man inte har haft någon avsättning, som det kallas på avfallslingo, för det här avfallet. Man har inte haft några lagliga sätt att göra sig av med avfallet i tillräckligt stor utsträckning, och man har då inte haft ambitionen att ta hand om det på det sätt som miljölagstiftningen föreskriver. I stället för att ta hand om avfallet som tänkt har Think Pink lagt det på hög, transporterat runt det eller i vissa fall grävt ner det. Den olagliga verksamheten har sedan fungerat ända fram till att företaget ställts inför att betala de kostnader som en korrekt avfallshantering kräver. Då har budgeten inte gått ihop och pengar att betala med har saknats. Under hösten 2020 inleddes också ett konkursärende för bolaget NM Trading & Transport, som stått för den mesta verksamheten inom Think Pink (där bolaget NTM Think Pink – numera Witch Hunt International – varit Fariba Vancors moderbolag). Hanteringen har på vissa håll kännetecknats av att avfallet blandats och krossats, något som gör det svårt eller rent omöjligt att sortera avfallet i efterhand. Brister har också funnits i kontrollen av vilket avfall som kommit in, och avfallet har körts runt till olika platser vilket gjort den kommunala tillsynen svårare. Rätten konstaterar att pengar därmed gått till transporter i stället för att ta hand om avfallet. Avfallet har i flera fall heller inte legat på en hårdgjord yta, eller haft något nederbördsskydd vilket ökar risken för att gifter sprids. Koppar, krom, nickel, zink, kvicksilver, bly och arsenik är några av de ämnen som släppts ut. De fem huvudåtalade som döms för brott döms också att tillsammans betala omkring 250 miljoner kronor i skadestånd till bland annat några av de drabbade kommunerna. Två av de huvudåtalade som döms för brott får näringsförbud i fem år och två får näringsförbud i tio år.

Läs mer
iStock-2164764564.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-06-13

Det ska bli lättare att kontrollera anställdas rätt att visas i Sverige

Regeringen vill göra det lättare för arbetsgivare att kontrollera om utländska personer de vill anställa har rätt att vistas och arbeta i Sverige. Det framgår av ett nytt uppdrag till Migrationsverket. Den som anställer en person som inte har rätt att vistas och arbeta i Sverige riskerar både sanktionsavgifter och straffrättsliga påföljder. Arbetsgivare är också skyldiga att kontrollera att deras anställda har rätt att arbeta här. Det nya uppdraget till Migrationsverket syftar enligt regeringen till att underlätta för företag genom att göra dessa kontroller enklare, i första hand genom digitala lösningar. – Vi har nolltolerans mot fusk och missbruk av migrationssystemet. Samtidigt är det viktigt att underlätta för företag som vill göra rätt för sig. Med det nya uppdraget gör vi det lättare för arbetsgivare att följa reglerna och utföra viktiga kontroller, säger migrationsminister Johan Forssell. Uppdraget ska redovisas till Regeringskansliet senast den 31 mars 2026.

Läs mer
iStock-851976726.jpg.

LAGAR & REGLER 2025-05-28

Länsstyrelsen stoppar nya miljözonen i Stockholm

Det är oklart hur den nya miljözonen klass 3 i Stockholm påverkar boende, näringsliv och miljö i området. Det menar Länsstyrelsen som nu upphäver det tidigare beslutet om att införa zonen. Miljözonen på Norrmalm/Östermalm skulle bara tillåta fordon som körs på el, bränsleceller eller gas. Den har mött skarp kritik från bland annat företagare som varnat för svårigheter med leveranser. Zonen skulle införas 31 december 2024, men pausades i väntan på utredning efter att flera aktörer överklagat beslutet till Länsstyrelsen. Nu har Länsstyrelsen alltså kommit med beslut, och det blev tummen ned för miljözonen. De många turerna som skapat osäkerhet om vad som kommer att gälla innebär problem för transportföretag och kunder, menar bland annat Sveriges Åkeriföretag. – Beskedet att miljözon 3 inte får införas i Stockholm skapar osäkerhet för många åkeriföretag som redan investerat i fordon anpassade för zonens krav. I ett redan pressat ekonomiskt läge blir det svårt att få kostnadstäckning när betalningsviljan för hållbara transporter är låg. För att klara omställningen krävs långsiktiga och förutsägbara politiska beslut, tillsammans med en ökad efterfrågan på fossilfria transporter. Utan det riskerar både investeringar och omställning att bromsas, säger Jacob Hartman, Regionchef i Sveriges Åkeriföretag. Sveriges Åkeriföretag har fått ta emot synpunkter från medlemsföretag som berörs av de många turerna om miljözonen. – Med framförhållning har alla möjlighet att vara med på omställningen, men när det svänger så här mycket under tidens gång skapar det oro och en del problem. Dessutom har vi som kör i zonen redan investerat i fordon, säger en företrädarna för ett medlemsföretag. Miljözonen har tidigare blivit godkänd av Förvaltningsrätten och EU-kommissionen. Det är nu möjligt att överklaga Länsstyrelsens beslut till Transportstyrelsen. – Avgaserna i city ökar risken för både sjukdom och förtida död. Det har vi ett ansvar att agera mot. Nu behöver vi läsa Länsstyrelsens beslut och analysera hur vi bäst kan gå vidare. Målet är fortfarande att ha en miljözon på plats så snabbt som möjligt, säger Lars Strömgren (MP), trafikborgarråd Stockholms stad. Svenska Taxiförbundet är en av kritikerna till miljözonen. Organisationen har bland annat framfört att vissa samhällsnödvändiga transporter, såsom LSS-resor och skolskjuts inte undantagits i reglerna för miljözonen och att det saknas exempelvis elfordon för rullstolstaxi.

Läs mer