Drivmedel - Nyheter och utveckling inom bränsle för transportbranschen

Här hittar du artiklar om diesel, biodrivmedel, el, vätgas och framtidens bränslelösningar – allt som påverkar branschen och din verksamhet.

Hero.

DRIVMEDEL 2025-07-02

Test Låst Content

Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.   Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.

Läs mer
Hero. FRÅN MAGASINET

DRIVMEDEL 2025-07-02

Tidning

I senaste numret Vi listar Topp 40 under 40 - hela listan! Henrik Gilison, LBC Logistik, om de senaste investeringarna: -”Hela den här omställningsresan blir en utvidgning av affärsverksamheten." Danmark inför vägavgifterNya system tar plats när Eurovinjetten ska bort. Vad blir Sveriges linje? Ordning på dispenserna?Trafikverket utlovar krafttag för att effektivisera handläggningen av transportdispenser. CSRD för allaEU:s nya hållbarhetsredovisning ställer krav på hela näringslivet.

Läs mer
iStock-2095437139.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-27

Återigen neråt för oljan efter tillfällig prischock Våren 2024 gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ta fram en handlingsplan för förbättrad vinterväghållning.

Oljepriset har under våren stadigt klättrat neråt och tidvis varit nere kring 60 dollar fatet. I samband med att det kortvariga kriget mellan Israel och Iran bröt ut åkte priset på några dagar upp till knappt 80 dollar. Nu är det nere på en bit under 70 igen, och den lägre nivån kommer troligen kvarstå enligt analytiker. I början av året låg priset för Nordsjöoljan (Brent) på omkring 80 dollar per fat. Sedan dess har priset stadigt sjunkit och som lägst legat kring 60 dollar. WTI-oljan har som vanligt kostat ett par dollar lägre. Bakom det låga oljepriset ligger framför allt en förhållandevis låg efterfrågan och faktumet att några av OPEC+-länderna ökat produktionen för att vinna marknadsandelar, vilket skapat ett överskott. Resultatet har blivit lägre pris på bensin och diesel, även i Sverige. När Israel och Iran attackerade varandra i förra veckan gick priset snabbt upp till strax över 77 dollar per fat för Brentoljan, inte minst på grund av oron att Iran skulle stänga Hormuzsundet i Persiska viken där 20 procent av all världens olja passerar. Nu verkar de storskaliga attackerna vara över och priset har snabbt fallit ner till omkring 67 dollar fatet, och WTI-oljan till 65 dollar. Oron kring utbudet i Mellanöstern har minskat för tillfället, men den har inte försvunnit, konstaterar bland annat nyhetsbyrån Reuters. Reuters skriver också att ny makroekonomisk data från USA visar att den ekonomiska tillväxten kan bli sämre än väntat, vilket stärker förväntningarna om en räntesänkning från den amerikanska centralbanken. Även marknaden verkar satsa på att de amerikanska räntorna sänks i september, vilket normalt sett skulle stimulera ekonomisk tillväxt och efterfrågan på olja. Samtidigt har de amerikanska råoljelagren minskat på sistone. Trots det lär de relativt låga prisnivåerna vara kvar, om inget avgörande förändras. En sådan möjlig faktor är att konflikten mellan Iran och Israel blossar upp ordentligt igen och att Iran väljer att stänga ner Hormuzsundet. Analytiker har spekulerat att det skulle kunna leda till historiska prisrekord på uppemot 300 dollar fatet, vilket skulle innebära en stor chock för hela världsekonomin.

Läs mer
iStock-1430792492.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-19

Kraftigt lyft för HVO100

Sveriges totala utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn ökar efter att reduktionsplikten sänkts. Men leveranserna av det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har samtidigt mer än fördubblats på två år. Det visar årets omställningsbarometer från Drivkraft Sverige. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med hela 7 procent under 2025 jämfört med året innan. Det visar preliminär statistik från Naturvårdsverket. Ökningen är något högre än vad underlaget till regeringens klimatredovisning uppskattat. Vägtrafiken ökade sina utsläpp med 24 procent, och arbetsmaskinerna med hela 32 procent. Resultatet är framför allt en konsekvens av den kraftigt sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent (från första juli 10 procent). Men på detaljnivå är inte allt mörkt ur utsläppsminskningssynpunkt. Industrin minskade utsläppen med hela 5 procent, och det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har blivit mer populärt. Antalet ”energistationer” (eller ”drivmedelsstationer”) i Sverige är omkring 3 000. Av dessa erbjuder drygt 650 HVO100, vilket är en femdubbling av antalet sedan 2019.  Samtidigt har användningen av HVO100 ökat kraftigt de senaste två åren, parallellt med en ökning av antalet pumpar. Jämfört med förra året finns nu 10 procent fler pumpar. Samtidigt har antalet stationer som erbjuder laddning ökar med omkring 50 procent. 2024 utgjordes 8,5 procent av drivmedelsleveranserna av höginblandade biodrivmedel. Under första halvan av 2025 har andelen gått upp till 10 procent. Anledningen är alltså främst att användningen av HVO100 har ökat, enligt Drivkraft Sverige. Totalt utgörs 7 procent av drivmedelsleveranserna av HVO100, en kraftig ökning från 5 procent samma period 2024 och 2,8 procent 2023. HVO100 är ett drivmedel som inte räknas in i reduktionsplikten. Det är befriat från både koldioxid- och energiskatt efter godkännande från EU. Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, pekar dock på att det är hög till att säkra fortsatt skattebefrielse. – Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.

Läs mer
Hero. SPONSRAT INNEHÅLL

DRIVMEDEL 2025-04-24

Lorem ipsum dolor sit amet consectetur

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Morbi ac libero feugiat, ultricies erat vitae vehicula. Integer a nisl non nulla porta malesuada ac sed mauris. Nunc vel neque ut felis hendrerit semper quis ac turpis. Mauris elementum nisl dapibus justo pharetra interdum. Cras pulvinar gravida viverra. Nullam lacinia risus mi, id dictum elit faucibus nec. Sed eget est ut ipsum porta fermentum. Aliquam cursus felis id aliquet euismod. Vivamus odio ipsum, eleifend finibus sem ac, aliquam scelerisque eros. Mauris vel augue ac justo vehicula fringilla. Fusce efficitur efficitur ligula. In ac arcu condimentum, scelerisque mi non, hendrerit risus. Etiam fermentum lorem ut arcu pellentesque ornare. Sed varius id orci nec elementum. Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Mauris non tincidunt felis. Aliquam ultricies rhoncus enim, eu aliquam risus maximus id. Morbi diam tortor, lacinia ac mattis at, convallis non risus. Phasellus id bibendum turpis, non sagittis sem. Integer pharetra faucibus nisl, in euismod erat sollicitudin eu. Morbi sed venenatis felis. Nullam lacinia risus mi, id dictum elit faucibus nec. Sed eget est ut ipsum porta fermentum. Aliquam cursus felis id aliquet euismod. Vivamus odio ipsum, eleifend finibus sem ac, aliquam scelerisque eros. Mauris vel augue ac justo vehicula fringilla. Fusce efficitur efficitur ligula. In ac arcu condimentum, scelerisque mi non, hendrerit risus. Etiam fermentum lorem ut arcu pellentesque ornare.

Läs mer