Ny vd på Virkeslogistik

vd_fix.jpg.
Johan Svensson, tvåa från vänster, blir i höst ny vd på Virkeslogistik.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-17

FÖRETAGANDE

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.

Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige. 

­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande.

Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik.

– Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han.

Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.

 

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

iStock-1430792492.jpg.

DRIVMEDEL 2025-06-19

Kraftigt lyft för HVO100

Sveriges totala utsläpp av växthusgaser inom transportsektorn ökar efter att reduktionsplikten sänkts. Men leveranserna av det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har samtidigt mer än fördubblats på två år. Det visar årets omställningsbarometer från Drivkraft Sverige. Sveriges utsläpp av växthusgaser ökade med hela 7 procent under 2025 jämfört med året innan. Det visar preliminär statistik från Naturvårdsverket. Ökningen är något högre än vad underlaget till regeringens klimatredovisning uppskattat. Vägtrafiken ökade sina utsläpp med 24 procent, och arbetsmaskinerna med hela 32 procent. Resultatet är framför allt en konsekvens av den kraftigt sänka reduktionsplikten för diesel från 30,5 procent till 6 procent (från första juli 10 procent). Men på detaljnivå är inte allt mörkt ur utsläppsminskningssynpunkt. Industrin minskade utsläppen med hela 5 procent, och det höginblandade biodrivmedlet HVO100 har blivit mer populärt. Antalet ”energistationer” (eller ”drivmedelsstationer”) i Sverige är omkring 3 000. Av dessa erbjuder drygt 650 HVO100, vilket är en femdubbling av antalet sedan 2019.  Samtidigt har användningen av HVO100 ökat kraftigt de senaste två åren, parallellt med en ökning av antalet pumpar. Jämfört med förra året finns nu 10 procent fler pumpar. Samtidigt har antalet stationer som erbjuder laddning ökar med omkring 50 procent. 2024 utgjordes 8,5 procent av drivmedelsleveranserna av höginblandade biodrivmedel. Under första halvan av 2025 har andelen gått upp till 10 procent. Anledningen är alltså främst att användningen av HVO100 har ökat, enligt Drivkraft Sverige. Totalt utgörs 7 procent av drivmedelsleveranserna av HVO100, en kraftig ökning från 5 procent samma period 2024 och 2,8 procent 2023. HVO100 är ett drivmedel som inte räknas in i reduktionsplikten. Det är befriat från både koldioxid- och energiskatt efter godkännande från EU. Viktor Gunnarsson, ansvarig för konkurrenskraftsfrågor på Drivkraft Sverige, pekar dock på att det är hög till att säkra fortsatt skattebefrielse. – Det är glädjande att så många företag och individer vill minska sina koldioxidutsläpp genom att välja HVO100 i stället för fossil diesel. Med den beslutade reduktionspliktsnivån på 10 procent är skattebefrielsen en förutsättning för att Sverige ska klara sitt ESR-åtagande. Utvecklingen visar på behovet för regeringen att sätta i gång en statsstödsansökan till EU-kommissionen om fortsatt skattebefrielse för rena och höginblandade biodrivmedel.

Läs mer
Hero.

DRIVMEDEL 2025-07-02

Test Låst Content

Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.   Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.

Läs mer
Hero. FRÅN MAGASINET

DRIVMEDEL 2025-07-02

Tidning

I senaste numret Vi listar Topp 40 under 40 - hela listan! Henrik Gilison, LBC Logistik, om de senaste investeringarna: -”Hela den här omställningsresan blir en utvidgning av affärsverksamheten." Danmark inför vägavgifterNya system tar plats när Eurovinjetten ska bort. Vad blir Sveriges linje? Ordning på dispenserna?Trafikverket utlovar krafttag för att effektivisera handläggningen av transportdispenser. CSRD för allaEU:s nya hållbarhetsredovisning ställer krav på hela näringslivet.

Läs mer