Reaxcer och VTG går ihop

Michael_Schahine_nov218056-2.jpg.
Michael Schahine (bilden) går i pension och lämnar över vd-rollen i nya Axavia till Niklas Eriksson, tidigare vd på VTG.
Profilbild Mats Hellström.

Mats Hellström

Chefredaktör

2025-06-05

FÖRETAGANDE

I februari gick Reaxcer och VTG Entreprenad, två av Norrlands största transport- och entreprenadbolag, ut med att man planerar en sammanslagning under namnet Axavia. Nu har den godkänts, en styrelse är utsedd och Niklas Eriksson, tidigare vd för VTG, är vd för det nya bolaget sedan 1 juni. Reaxcers tidigare vd Michael Schahine går samtidigt i pension.


Nu har ägarna till Reaxcer och VTG godkänt sammanslagningen av de två transportjättarna som har bas i mellersta Norrland. Det innebär också att Reaxcers vd Michael Schahine går i pension efter många år på Reaxcer.

– Vi vill rikta ett stort och varmt tack till Michael för hans gedigna engagemang, tydliga ledarskap och långsiktiga arbete för Reaxcers utveckling. Han har satt en stark kultur och et hållbart fundament för framtiden, säger Karl Gudmundson som nu är styrelseordförande i Axavia.

Niklas Eriksson, som under flera år varit vd för VTG, är nu tillsatt som vd för det nya bolaget. Enligt ett pressmeddelande från Rexcer och VTG har han särskilt stark kompetens inom verksamhetsstyrning, strategiskt ledarskap, tillväxt och förändringsledning.

– Vi är glada att välkomna Niklas som ny vd. Hans bakgrund, värderingar och ledarskapsstil stämmer väl överens med nya Axavias framtidsambitioner, säger Karl Gudmundson.

Enligt tidigare information från Reaxcer är sammanslagningen driven av en önskan att bli en ännu större och starkare spelare inom logistik och entreprenadtjänster. Ombildningen berör omkring 300 lokala åkerier som sysselsätter nästan 4 000 personer, varav många på små orter i Jämtland och Västernorrland.

Tipsa redaktionen!

Tipsa oss om händelser, ämnen eller frågor som är viktiga för dig och som påverkar branschen. Din röst räknas!

Maila oss

Läs även

Hero.

DRIVMEDEL 2025-07-02

Test Låst Content

Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.   Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.

Läs mer
Hero. FRÅN MAGASINET

DRIVMEDEL 2025-07-02

Tidning

I senaste numret Vi listar Topp 40 under 40 - hela listan! Henrik Gilison, LBC Logistik, om de senaste investeringarna: -”Hela den här omställningsresan blir en utvidgning av affärsverksamheten." Danmark inför vägavgifterNya system tar plats när Eurovinjetten ska bort. Vad blir Sveriges linje? Ordning på dispenserna?Trafikverket utlovar krafttag för att effektivisera handläggningen av transportdispenser. CSRD för allaEU:s nya hållbarhetsredovisning ställer krav på hela näringslivet.

Läs mer
Mercedes EEconic_foto Mats Genberg_webb.jpeg.

FORDONSTEKNIK 2025-06-27

Ohlssons satsar på eldrivna sopbilar

Ohlsson-koncernen har tagit emot sex nya Mercedes-Benz eEconic 4-facksbilar från Veho Trucks i Malmö.– Vi har provat en helt elektrisk eEconic i ett halvår nu och nu är det dags att satsa ordentligt, säger koncernchefen Christer Ohlsson. Ohlsson-koncernen i Landskrona är med 850 anställda en av landets största privata renhållningsentreprenörer. I dagsläget hanterar man bland hushållsavfall i ett 40-tal svenska kommuner. Nu gör man en mångmiljoninvestering i sex eldrivna Mercedes-Benz eEconic sopbilar med 4-facksteknik.  – Econic med sin karakteristiska lågbyggda hytt och ”bussdörr” på högersidan är perfekt som sopbil, säger Admir Begovic som ansvarar för södra Sverige på Veho Trucks.  – Föraren går in snarare än klättrar och när man gör det kanske 100 gånger varje dag så gör det skillnad. Modellen var en av de första i Mercedes-Benz modellprogram som också togs fram i ett eldrivet utförande. Inte minst med just sophantering i åtanke. Eftersom en sopbils aggregat drivs med hydraulik är det heller inte möjligt att stänga av motorn när den inte körs. Det betyder att motorn alltid är igång när bilen är i tjänst. – Att hantera hushållsavfall betyder ju per definition att man kör lastbil inne i bostadsområden där man verkligen vill slippa avgaser och buller, säger Christer Ohlsson. Ohlsson har lastbilar från ett antal olika tillverkare, och i den här satsningen på eldrift föll valet spå Mercedes-Benz.  – Man har till exempel inte bara ersatt dieselmotorn med en elmotor i drivlinan. I stället har man satt motorerna direkt i bakaxeln och har inte ens en kardanaxel. Det minskar både servicebehov och energiförbrukning, säger Christer Ohlsson. Under den tid som Ohlssons haft sin första eEconic har man gjort noggranna uppföljningar av driftkostnaderna. – Det enda som är dyrare än på en dieselbil är den initiala investeringen. Energikostnaden är lägre, servicekostnaderna likaså, det blir färre stillestånd för service och betydligt lägre skatter. Dessutom gillar förarna dem. De är tystare, inga avgaser och de är perfekta att krypköra med. Alla de sex sopbilarna är 3-axlade eEconic med 27 tons totalvikt och 336 kWh batteri. Effekten är 442 hk (330 kW) kontinuerligt och kan ge 536 hk (400 kW) som max. Aggregaten kommer från finska NTM som nyligen invigt sin svenska fabrik i Kalmar.

Läs mer