Testar

2025-07-09

POLITIK

Test

vd_fix.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-17

Ny vd på Virkeslogistik

Virkeslogistik Mellansverige, som är inriktade på transporter av rundvirke, ska få en ny vd. Nuvarande vd Fredrik Söderström efterträds av Johan Svensson, som nyligen varit vd på VSV Unite.Johan Svensson blev vd för VSV Unite för bara drygt ett år sedan, efter att ha haft flera ledande roller inom bolaget under fem års tid. Nu går han alltså över och blir vd för Virkeslogistik Mellansverige.  ­– Vi ser fram emot att ha Johan vid rodret för företaget, tillsammans med hela organisationen, när vi utvecklas Virkeslogistik utifrån våra kunders förväntningar. Samtidigt tar vi nästa steg att göra bolaget än mer attraktivt för våra leverantörer och medarbetare, säger styrelseordförande Patrik Larsson i ett pressmeddelande. Johan Svensson ser en växande verksamhet framför sig där Virkeslogistik ska bli en ledande aktör inom skogslogistik. – Jag känner ett väldigt stöd från ägarna inom Virkeslogistik för att utveckla en organisation för att möta kundernas krav och kunna driva ett kundfokus i alla led, säger han. Fredrik Söderström, som sitter i styrelsen, är tillförordnad vd och blir kvar på den positionen tills Johan Svensson tar över i oktober.  

Läs mer
Jens Holtinger Volvokoncernen_webb.jpg.

FÖRETAGANDE 2025-06-27

Ny teknisk chef på Volvo

Lars Stenqvist, teknisk chef på Volvokoncernen och medlem i ledningsgruppen, kliver av sin nuvarande roll efter nio år och fortsätta inom koncernen som senior ledare. Han ersätts av Jens Holtinger som också är del av koncernledningen. Lars Stenqvist har haft sin nuvarande roll som ”Group Chief Technology Officer” i nio år och spelat en avgörande roll på resan mot mer hållbara transportlösningar, enligt Volvokoncernen.  – Lars, i rollen som ledare, har varit instrumentell för koncernens positiva utveckling och en pionjär på resan mot mer hållbara transportlösningar. Jag värdesätter djupt hans betydande bidrag genom åren, säger Martin Lundstedt, vd och koncernchef. Lars Stenqvist kommer att ersättas av Jens Holtinger som har haft flera chefsroller under sina mer än 25 år inom Volvokoncernen. Utöver hans nuvarande roll som ”Executive Vice President Group Trucks Operations” har han även varit ansvarig för lastbilsproduktionen i Europa och Brasilien samt för ett antal lastbilsfabriker.  – Med sin omfattande erfarenhet genom hela värdekedjan, kommer Jens att bidra med värdefulla perspektiv som stöttar vårt fortsatta fokus på innovation och operationell excellens. Hans stabila ledarskap och kunskap om industrin kommer att vara viktig när vi fortsätter att utveckla lösningar som möter framtida behov, säger Martin Lundstedt. Övergången sker den 1 september.  

Läs mer
Hero.

DRIVMEDEL 2025-07-02

Test Låst Content

Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark. Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.   Under 2025 kommer TIP Group och DSV att renovera 500 släpvagnar, vilket förlänger deras livslängd och trafikering av DSV:s europeiska rutter.Renoveringen är ett led i bolagens arbete med att öka cirkulariteten och minska utsläppen, och en fortsättning på ett tidigare program för renovering av släpvagnar. Under 2023 och 2024 renoverade bolagen totalt fler än 2 000 släpvagnar som ingick i tidigare samarbeten mellan TIP och DSV. Efter goda resultat väljer man nu alltså att renovera ytterligare 500 vagnar av märket Schmitz Huckepack under 2025. Genom att renovera i stället för att köpa nytt menar bolagen att man både minskar utsläppen och förlänger den operativa livslängden och drifttiden. Skillnaden i utsläpp uppskattas till 8 000 ton CO2 för de 500 släpvagnarna under hela den förlängda användningsperioden. DSV uppskattar också att man fördubblar den operativa livslängden för varje släpvagn. Efter fem års aktiv användning kommer släpvagnarna att köras i ytterligare sex år i DSV:s vagnpark.

Läs mer